10 Jun 2011

Datang awal ke pejabat

Mungkin orang akan berkata. Aku ni tak pernah datang awal ke pejabat ke? Tapi sebenarnya tajuk ni aku rangka untuk menceritakan kenapa. Okeh aku sambung, setiap Jabatan mempunyai undang- undangnya sendiri sama ada dari Kementeriannya atau dari pengarahnya. Suka atau tidak, sesiapa yang di bawah telunjuknya harus ikut. Jadi tempat aku bekerja ni ada satu undang-undang. Bukan satu la, tapi banyak. Antaranya membuka pintu pejabat. setiap manusia yang bekerja di sini akan mempunyai giliran membuka pintu pejabat apabila tiba masanya nanti. Tak susahkan nak ikut??

   Kebetulan pagi neh, giliran aku membuka pintu pejabat. So, mahu tak mahu aku wajib datang awal ke pajabat. Tapi untuk apa?? Bagi aku perkara neh bukan susah sangat pun. Cuma apa yang perlu bagi manusia yang dipertanggungjawab ialah datang awal, sebelum atau seawal 7 pagi. Bukan tiap- tiap hari pun. sebulan sekali. Itupun kalau nama manusia yang patut bertugas tu ada di senarai nama bertugas. Kediaman jauh bukan satu alasan bagi aku kerana aku sendiri tinggal di laluan Pontian-Skudai yang jaraknya hampir 27km. Ada juga rakan sepejabat yang tinggal di Kulai yang jaraknya lebih 60km setiap hari akan terpacak di depan pintu pejabat seawal jam 6.50 pagi.
  
   Aku ni sebenarnya bukan jenis seperti lembu cucuk hidung atau takutkan undang-undang dunia ni. Tapi yang pertama, aku memang ada prinsip aku sendiri taknak menyusahkan orang lain yang datang awal. Kedua, ini mencerminkan diri aku yang sebenar. Jadi kesempatan aku datang awal ke pejabat pagi ni, aku sempat mengedit gambar anak aku dan aku tempelkan beberapa keping.

Tapi sebagaimana aku ceritakan tadi. Aku bukan la sempurna, cuma peringatan bagi diri aku dan sesiapa yang membaca  cerita aku ni. Jadilah manusia yang tak menyusahkan orang lain dan jangan pula suka menyibuk hal orang lain. Adiossss. 













Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...